#1

BAI'AH JUGA BERLAKU DENGAN NABI LAIN

>> Rabu, September 15, 2010

  terdapat 2 peristiwa dalam zaman Nabi Musa.  bani Israel diuji Allah dengan perjanjian (janji setia) dengan Tabut dan perlantikan Thalut sebagai Raja dan pemerintah Bani Israel.  Allah taala berfirman dalam Surah Al-Baqarah 248


Dan Nabi mereka mengatakan kepada mereka: "Sesungguhnya tanda ia akan menjadi raja, ialah kembalinya tabut kepadamu, di dalamnya terdapat ketenangan dari Tuhanmu dan sisa dari peninggalan keluarga Musa dan keluarga Harun; tabut itu dibawa malaikat. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda bagimu, jika kamu orang yang beriman.

Begitu juga dengan perlantikan Thalut sebagai raja dan pemerintah Bani Israel.  Allah taala mengambil janji (bai'ah) daripada mereka yang beriman di kalangan Bani Israel.  Mereka yang beriman dari kalangan bani Israel mengangkat Thalut sebagai Raja dan pemerintah kepada bani Israel.

Inilah proses bai'ah yang berlaku dengan nabi yang sebelum Nabi Muhammad saw. justeru Program Bai'ah yang dilakukan oleh PAS Tambun adalah penerusan Sunnah sama ada kepada Nabi Muhammad saw ataupun Nabi yang lain sebelum nabi muhammad saw.  Datanglah ke PERHIMPUNAN BAI'AH PAS TAMBUN, *19/9/10 *JAM 10-12TGH*BERTEMPAT DI MARKAZ TARBIYAH PAS CHEMOR (RUMAH HIJAU)
 

0 komen:

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP