#1

UMNO-BN GASAK SEMUA TEMPAT (GST)

>> Ahad, Mac 21, 2010

ISLAM MENENTANG FAHAM KETUANAN MELAYU
FAHAM KETUANAN MELAYU KE 24

UMNO-BN  TIDAK MENDAHULUKAN RAKYAT DALAM 
GST (GASAK SEMUA TEMPAT)

FIRMAN ALLAH SURAH YUSUF 47



Yusuf menjawab: "Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan.
Chinese
他說:「你們要連種七年,凡你們所收獲的麥子,都讓它存在穗子上,只把你們 所吃的少量的麥子打下來。 
Tamil 
"நீங்கள் தொடர்ந்து ஏழு ஆண்டுகளுக்கு (நல்லபடியாக) விவசாயம் செய்வீர்கள்; பிறகு நீங்கள் அறுவடை செய்த - (விளைச்ச)லில், நீங்கள் உண்பதற்கு வேண்டிய ஒரு சிறிய அளவைத்தவிர, அதனை அதற்குரிய கதிர்களிலேயே விட்டு வையுங்கள்.
 Surah Yusuf (ayat 47)

     Inilah pengurusan negara yang telus.  Islam menunjukkannya melalui pengalaman Nabi Yusuf menjaga dan mentadbir perbendaharaan negara Mesir.  Selamat negara Mesir daripada kemarau panjang.  Nabi Yusuf menghadapi fitnah tuduhan yang menyebab dia dipenjara.  Sedang Nabi Yusuf di penjara, Raja Mesir bermimpi dengan mimpi yang pelik.  Cerita mimpi Raja Mesir dan siri ta'wilnya adalah panjang.  Rujuk cerita Nabi Yusuf

     Namun pengajaran yang dapat diambil ialah

1)   Kemarau yang panjang -  itu cerita zaman Nabi Yusuf.  Zaman ini negara sudah ketiadaan wang kerana budaya rasuah pemimpin UMNO yang berleluasa.  
2)   Cara mengatasi kemarau panjang - bersungguh-sungguh menanam bijiran.  Ini adalah cerita Nabi Yusuf. Zaman ini kaedah mudah ialah mengenakan GST (Gasak Semua Tempat)
3)    Menteri Kewangan Negara Mesir pada ketika itu ialah Raja Mesir melantik Nabi Yusuf sendiri untuk mengetuai perbendaharaan Mesir.  Kualiti kejujuran, ketaqwaan sudah diuji oleh Allah.  Nabi Yusuf digoda oleh isteri pembesar ditolak godaan itu dan terpaksa ke penjara.  Nabi Yusuf ke penjara kerana menolak godaan isteri pembesar.
    Hari ini yang menjaga perbendaharaan negara ialah menteri kabinet UMNO-BN yang bercelaru nilai sejarah hidup mereka.  Kecelaruan ini tidak mungkin akan dapat membantu negara.  Itu sebab tidak ada cara lain melainkan menekan rakyat.  Maka datanglah cadangan GST.


     Rakyat terus ditekan.  Inilah sahaja kaedah pemimpin UMNO.  Subsidi barangan untuk rakyat terus ditiadakan.  Apabila subsidi barangan keperluan rakyat ditiadakan maka harga barangan akan naik.  GST ialah kaedah rakyat beli apa sahaja barang maka akan dikenakan tax. Tanpa mengira kedai kecil atau besar.  Sudah pasti rakyat akan terus terbeban.  Inilah kaedah UMNO-BN.  Apabila duit PETRONAS kurang maka dinaikkan harga minyak.


    Kerajaan UMNO-BN  kata dengan GST harga barangan akan turun.  Di mana kebenarannya?.  Betul-betul UMNO-BN pembohong. Apabila beli barang maka dihujung akan dikirakan tax.  Beli biasa barang tiada tax,  kali ini dikenakan tax.  Bila dikenakan tax maka pembayaran telah bertambah.  Biasa beli barang RM 10.  Bila GST dikenakan maka bayaran kini jadi RM10.40 (kalau tax 4 %).  Rakyat telah membayar kepada kerajaan pertambahan harga barangan 40 sen.  Pertambahan inilah UMNO-BN kata GST tidak membebankan.  Betul-betul UMNO pembohong.  Ini yang melibatkan rakyat.


   Untuk cukai korporat,  kerajaan UMNO-BN cadang nak turunkan kerana pelaksanaan GST.  UMNO-BN pentingkan korporat.  Inilah Dasar UMNO-BN, mengaut jerih payah rakyat dan berikan keuntungan itu kepada golongan korporat. 


    Dulu ada kisah Robin Hood, dia ambil kekayaan orang kaya dan hadiahkan kepada orang miskin.  Tetapi hari ini terbalik.  Kekayaan orang miskin dikaut oleh kerajaan UMNO-BN dan diberikan faedahnya kepada orang kaya.  Maka jadilah orang kaya terus kaya dan yang miskin papa kedana.


    Wahai rakyat janganlah undi UMNO-BN.  Mereka memerah keringat rakyat yang kemudiannya diberikan kepada kroni UMNO.  Dalam Pilihanraya Umum ke 13 berilah undi kepada Pakatan Rakyat yang lebih telus dalam membantu rakyat.

0 komen:

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP