#1

UMNO, ROKOK DAN GULA, HAK RAKYAT DINAFI

>> Selasa, Jun 15, 2010

ISLAM MENENTANG FAHAM KETUANAN MELAYU
FAHAM KETUANAN MELAYU (UMNO) 106

UMNO-ROKOK VS GULA - HAK RAKYAT DINAFI



    Sebuah kerajaan yang baik ialah yang menjaga keperluan rakyat.  Corak dan bentuk keperluan rakyat sebagai pengguna sentisa ditekan oleh peniaga.  Kerajaan UMNO-BN kata kuasa pengguna mestilah diperkasakan.  Macam mana nak perkasakan kuasa pengguna, sedangkan menteri sendiri dikawal dan dijaga oleh tauke-tauke barangan.

    Sejarah tidak akan menipu.  Rakyat pernah berhadapan dengan krisis beras.  Apabila harga beras dinaikkan oleh UMNO-BN,  beras mulai memenuhi pasaran.  Begitu juga krisis tepung.  Apabila harga tep[ung dinaikkan oleh UMNO-BN maka tepung kembali memenuhi pasaran.  kedai kecil dihujung kampung dapat bekalan tepung.  Begitu juga dengan krisis gula.  Apabila harga gula dinaikkan oleh UMNO-BN maka gula memenuhi pasaran.  Kini gula kembali tiada.  Ini bermakna harga akan dinaikkan.

    Begitu juga dengan ayam.  Apabila hendak menyambut hari perayaan maka tiada ayam.  Bekalan ayam tidak mencukupi.  Namun apabila UMNO-BN mengumumkan harga siling untuk ayam maka ayam wujud kembali.  Adalah menghairankan apabila UMNO-BN mengumumkan harga siling barangan atau mengumumkan kenaikan harga sesuatu barang maka barangan akan kembali memenuhi pasaran.  Apakah hubungkait UMNO-BN dengan tauke-tauke peniaga ini?  Inilah yang menjadi persoalannya.  Isu Kalau tak rasuah bukan UMNO-BN menjadi igauan.  Isu komisyen juga Bukanlah UMNO-BN kalau tak ambil komisyen.  Rasuah dan Komisyen terus menguasai UMNO-BN sehingga hak rakyat dinafi.

     Hak rakyat mendapat barangan yang murah dinafi oleh beberapa kerat UMNO-BN.  UMNO-BN sudah korup dan rasuah.  Sudah sampai masanya UMNO-BN diganti dengan Pakatan Rakyat (PR)

     Rokok adalah barangan yang diguna oleh rakyat.  Namun tidak didengar ketiadaan rokok dalam pasaran.  Kenapa ini berlaku?  Harga rokok terus meningkat setiap kali dibacakan budget negara.  Bila harga terus meningkat maka barangan sentiasa ada. 

     Jelas UMNO-BN gagal melindungi hak rakyat.  Rokok yang dihisap tidak akan mengenyangkan.  Yang mengenyangkan ialah beras, gula dan  tepung.  Barangan kawalan ini diberikan subsidi. UMNO-BN nak potong subsidi beras, gula dan tepung.  UMNO-BN nak jadikan beras, gula dan tepung seperti rokok yang tiada subsidi.   Harga beras, gula dan tepung sentiasa nak dinaikkan harga sehingga orang miskin tidak mampu lagi membeli barangan tersebut.

    UMNO-BN kata subsidi yang banyak akan menjadikan negara bangkrap.  Inilah kerja UMNO-BN.  Duit subsidi sebanyak RM 74  billion hendak dipotong. kemana nak dibelanjakan?  UMNO-Bn akan terus menafi hak rakyat.  Bermacam alasan dikemukakan UMNO-BN untuk menjustifikasikan tindakan korup para pemimpin UMNO-BN.

     Apakah pemimpin seperti ini UMNO-BN hendak dikekalkan?  UMNO-BN mesti diubah kerana sudah tidak dapat mempertahankan hak rakyat.  Subsidi untuk keperluan rakyat dipotong, gula tiada dalam pasaran, beras dan tepung menunggu giliran untuk tiada pula dalam pasaran, ayam dan telor ayam menunggu hari perayaan untuk dinaikkan harganya.  Bertukarlah wahai orang UMNO-BN.  Fikir-fikirkan.

2 komen:

Tanpa Nama,  16 Jun 2010 pada 11:37 PTG  

kalau la harga rokok makin turun....kami lg suka..blh tambah stok rokok byk2

Alan,  17 Jun 2010 pada 12:05 PTG  

cepat le sikit mati org yg tolong Yahudi.

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP