#1

UMNO PENGKHIANAT BAHASA MELAYU

>> Selasa, Ogos 03, 2010

ISLAM MENENTANG FAHAM KETUANAN MELAYU
FAHAM KETUANAN MELAYU (UMNO) KE 141

UMNO PENGKHIANAT BAHASA MELAYU

KES 1 PENGAJARAN PPSMI

 UMNO kata dia pejuang bahasa.  Macam mana dengan PPSMI?  Dalam sejarah ada UMNO menjadi penderhaka kepada bahasa melayu sendiri iaitu pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.  UMNO tak mahu Bahasa Melayu.  UMNO penderhaka kepada Bahasa Melayu sendiri. 

Pada ketika kerajaan nak menguatkuasakan pengajaran Sains dan Matematik (1993) , pemimpin-pemimpin UMNO kata mereka bersetuju.  Antara kata pemimpin UMNO ialah  "ini adalah cara kerajaan untuk memajukan rakyat".  Kata pemimpin UMNO lagi "rakyat kena bersikap terbuka menerima perubahan yang hendak dilakukan kerajaan".  Apabila kerajaan hendak memansuhkan pengajaran Sains dan matematik dalam BI tahun 2012 (itupun belum tentu lagi, "subject to changerable") pemimpin UMNO jugalah berkata kami bersetuju supaya kerajaan memansuhkan PPSMI".  INILAH KERJA UMNO YANG JAHAT. UMNO TIDAK KONSISTEN DALAM ISU BAHASA.  TERDEDAH UMNO UNTUK MENJADI PENDERHAKA KEPADA BAHASA BANGSANYA SENDIRI.

KES 2 : TAKRIF MELAYU DALAM PERLEMBAGAAN, NAMA UMNO DALAM BHS INGGERIS

 Dalam Perlembagaan Malaysia fasal 160 menyatakan yang dikatakan Melayu ialah
1)   berbahasa dengan bahasa melayu
2)   berbudaya dengan budaya orang melayu
3)   beragama Islam

dari fakta diatas, UMNO sendiri namanya adalah Bahasa Inggeris.  Layakkah UMNO dikatakan pejuang bahasa? Nama UMNO sendiri dalam bahasa inggeris.  Udah le UMNO, memang kamu penderhaka kepada bahasa melayu itu sendiri.

Fikir-fikirkan. saya tidak nak menyambung hujah.  kalau hal yang sangat asas nama UMNO tak nak berubah wajarkan UMNO dikatakan pejuang bahasa?  Sudah pasti tidak melainkan UMNO adalah penderhaka terhadap bahasanya sendiri.

Justeru kalau undi calon UMNO dalam PRU 13 maka ini akan meneruskan penderhakaan UMNO terhadap bahasa,

UNDI Pakatan Rakyat yang siap untuk mengembalikan kegemilangan Bahasa Melayu.  Orang Melayu mestilah mengundi PAKATAN RAKYAT (PAS, KEADILAN, DAP)  untuk perubahan

0 komen:

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP