#1

TAZKIRAH RAMADHAN 7-UMNO NAFI USAHA MELAKSANA ARAHAN ALLAH

>> Sabtu, Ogos 14, 2010

ISLAM MENENTANG FAHAM KETUANAN MELAYU
FAHAM KETUANAN MELAYU 152

UMNO NAFI USAHA MELAKSANA ARAHAN ALLAH (KUTIBA)

     Di dalam Al-Qur'an terdapat 13 perkataan kutiba. Perkataan kutiba bermakna diwajibkan atas kamu.  Antara konteks kutiba


Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman "Qisas" (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh iaitu: orang merdeka dengan orang merdeka, dan hamba dengan hamba, dan perempuan dengan perempuan. Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh), maka hendaklah orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan (si pembunuh pula) hendaklah menunaikan bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta suatu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

1)     hukum Allah - hukum Qisas ( Al-Baqarah 178)   
 KUTIBA ALAIKUM UL-QISAS

      Ini bermakna bahawa diwajibkan hukum Qisas atas orang yang beriman.  Permulaan ayat ini seruan kepada Yang Beriman maka hukum ini wajib keatas orang yang beriman.  Walaupun perbincangan fiqhnya terlalu panjang namun sudah pasti ia tidak menggugurkan tuntutan ke atas muslim untuk melaksanakan tuntutan hukum ini.

     Namun perbincangan hukum Qisas ini tidak dipedulikan oleh UMNO.  UMNO sangat menekan hal kutiba alaikum us-Siyam (puasa) dan menafikan hukum Allah.  Inilah kerja jahat UMNO.  Terus menerus mengkaburi rakyat hal yang berkaitan dengan Islam yang sebenar dan syumul.

(sambung mlm ini

0 komen:

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP