#1

UMNO TAK AMANAH

>> Sabtu, Mac 20, 2010

ISLAM MENENTANG FAHAM KETUANAN MELAYU
FAHAM KETUANAN MELAYU (UMNO) KE 23

PEMIMPIN UMNO TIDAK AMANAH - 
SIAPA DI BELAKANG KEHILANGAN ENJIN JET


FIRMAN ALLAH TAALA DALAM SURAH  AL 'ARAF AYAT 68



"(Tugasku) menyampaikan kepada kamu akan perintah-perintah (yang diutuskan oleh) Tuhanku, dan aku adalah pemberi nasihat yang amanah, bagi kamu.

Chinese
我把我的主的使命傳達給你們,我是你們的忠實的勸告者。

Tamil 
"நான் என் இறைவனுடைய தூதையே உங்களிடம் எடுத்துக் கூறுகின்றேன். மேலும் நான் உங்களுக்கு நம்பிக்கையான உபதேசியாகவும் இருக்கின்றேன்" (என்று கூறினார்).
Surah Al 'Araf (ayat 68)

Nabi Hud berkata kepada kaumnya "Aku hanyalah penyampai risalah Tuhanku,  dan aku adalah pemberi nasihat yang amanah bagi kamu"

     Amanah adalah sifat Nabi.  Amanah adalah akhlak Islam.  Orang yang beriman jati dirinya adalah amanah.  Justeru penghayatan amanah berada dalam seluruh aspek kehidupan.  Orang yang berkuasa mestilah beramanah dalam 

1) Ibadah - jujur melaksanakan perintah dan kewajipan sepertimana yang ditunjuki Nabi Muhammad saw
2) Ekonomi - amanah dalam pengurusan ekonomi.  Ekonomi yang dihalalkan Allah sahaja.  Bukan ekonomi lanun yang menghalalkan seluruh kemahuannya.
3) Pengurusan kewangan - amanah mengurus kewangan negara.  Tiada penyelewengan.  Tiada rasuah dalam mendapat tender
4) Kebudayaan - yang ditegakkan adalah kebudayaan yang baik dan dibenarkan agama.  Budaya mungkar dan merosakkan nilai kemanusiaan dihindari
5) Pengurusan rumahtangga yang amanah - mendekati yang dihalalkan sahaja.  Tidak dibenarkan mengadakan perempuan simpanan.  Ia adalah haram.

Bahkan kepada seluruh aspek kehidupan mestilah amanah.  Demikianlah Islam dan ciri akhlaknya.  Justeru sekiranya Islam memerintah maka sudah pasti yang terserlah ialah sifat amanah.  Tidak perlu ditegur sifat amanah.  Begitulah Islam.

Penghayatan sifat amanah sangat jelas daripada seluruh pemimpin Islam.  Dari Muhammad saw hinggalah khulafa Ar-Ryasidun, sehingga kerajaan Utmaniah.

   Namun sifat amanah dan penghayatannya ini tiada dalam UMNO.  Pemimpin UMNO tidak amanah.   Isu kehilangan enjin jet contohnya
hilang 2007,  diketahui umum kehilangan enjin jet 2010.  Tiada laporan dalam Laporan Ketua Audit Negara tahun 2008.  Siapa menteri pertahanan waktu enjin jet hilang?  Najib Tun Razak.  Kenapa siasatan hanya dibuat 2009?  Ini sudah menunjukkan tidak amanahnya Najib Tun Razak.Nilai enjin jutaan ringgit. 

Manusia yang bernama Najib Tun Razak yang tidak amanah itu kini menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia.  Orang yang tidak amanah apabila memimpin negara maka banyaklah yang hilang.  Antara yang hilang ialah

1)    2 enjin jet hilang
2)    altantuya hilang
3)    subsidi gula untuk rakyat hilang - akhirnya harga gula naik
4)    subsidi tepung untuk rakyat  hilang - akhirnya harga roti naik
5)   subsidi petrol untuk rakyat hilang - petrol naik
6)   subsidi untuk rakyat dihilangkan - datang GST (gasak semua tempat) 
7)   duit juta-juta hilang - komisten beli kapal selam dan kapalterbang

Apakah dengan bukti yang sudah ada di depan ini ada lagi orang yang hendak menyokong UMNO?  Menyokong pemimpin yang tidak amanah adalah berdosa.  Kalau sebahagian orang Melayu terus menyokong pemimpin yang tidak amanah bermakna anda mahu menyebarkan akhlak buruk.Anda berkongsi sama dengan tidak amanahnya pemimpin tersebut.  Jauhi dan jangan lakukan demikian.  Teruskan membuat perubahan.  Pemimpin yang korup hendaklah tidak diundi lagi dalam pilihanraya ke - 13.  Fikir-fikirkan.  Wahai pengundi Melayu dan BN anda boleh membuatnya.  Hanya membuat pangkah untuk Pakatan Rakyat di atas kertas pada pilihanraya ke - 13.

0 komen:

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP