#1

UMNO MENGAMAL PERKAUMAN SEMPIT YANG BERTENTANG DENGAN QUR'AN

>> Selasa, Mac 09, 2010

ISLAM MENENTANG FAHAM KETUANAN MELAYU
FAHAM KETUANAN MELAYU 12

UMNO MENGAMAL PERKAUMAN SEMPIT YANG 
BERTENTANG DENGAN QUR'AN


     UMNO jelas mengamalkan semangat perkauman sempit.  Semuanya tersudut dalam bidang perkauman yang sempit.  Jelas terbukti bahawa amalan ini dalam dasar peringkat negara.  Dasar tersebut ialah

1)     Dasar Negara - Biro Tatanegara Negara (BTN).  Modulnya ialah membenci bangsa lain.  Bangun tengah malam dan berterian "Hidup Melayu".  BTN hanya peserta Melayu yang majoriti.  Cina dan India adalah sangat terhad.

Dalam Islam memang suruh bangun malam dengan solat tahajud menyerah diri kepada Allah.  Inilah pertentangan yang sangat nyata.

2)     Dasar Parti UMNO - Sampai hari ini UMNO gagal membuka pintu kepada bangsa lain dalam keahliannya.  Sedangkan parti dalam PR sudah membuka pintunya kepada bangsa lain.  PAS (Melayu, Cina dan India), KEADILAN (Melayu, Cina dan India), DAP (Cina, India dan Melayu).  Jelas PR jauh lebih kehadapan berbanding UMNO-BN. 


3)    Kaum Cina lebih selesa dengan PAS atas dasar Islam berbanding kaum Cina dengan MCA (parti perkauman Cina).

4)    UMNO-BN atas dasar 1 Malaysia tidak membubarkan sekolah Cina dan Tamil.  Sekolah Cina dan TAMIL  masih kekal.  Sistem sekolah vernikular kekal hingga hari ini.  Kalaulah 1 Malaysia ada kekuatan bubarkan sekolah Cina dan Tamil dan wujudkan sekolah kebangsaan sahaja.

     Islam jelas menentang perkauman sempit.  Islam datang membawa keadilan yang meluas untuk seluruh manusia.  Islam hanya mengiktiraf taqwa sebagai kayu ukur di sisi Allah.  Dalam Islam keadilan seluruh manusia adalah lebih praktikal.

Bagaimana Islam berhadapan dengan orang kafir? Kafir ada 3

1) Kafir Harbi - kafir yang membenci Islam.  Ini Islam kena lawan.
Kafir yang membaca Al-Qur'an tak akan dia benci kepada Islam.  Kafir yang 

2)  Kafir Zimmi - kafir yang hendak duduk dibawah pemerintahan Islam. Kafir jenis ini mestilah mendapat perlindungan pemerintah.  Nabi Muhammad saw bersabda yang bermaksud "sesiapa yang membuat permusuhan dengan kafir zimmi maka aku (Nabi Muhammad saw) akan menjadi musuhnya pada hari Qiyamat".  Oleh kerana Hukum Islam belum tertegak maka ini tidak dapat dilaksanakan.  

Sekiranya hukum Islam tertegak jaminan perlindungan yang sama seperti orang beriman dimaktubkan oleh Allah, antaranya surah Nisa' ayat 92

3)  Kafir ahadi - Kafir yang ada membuat ikatan janji dengan pemerintahan Islam.  Kafir jenis ini juga mestilah mendapat perlindungan daripada pemerintah atau sesiapa yang berikat janji dengannya.  Itu sebab dalam PR tidak ada sesiapa menjadi tunggangan siapa.  Semuanya bekerja untuk menegakkan keadilan. Nabi Muhammad saw bersabda yang bermaksud "sesiapa yang membuat penganiayaan terhadap kafir ahadi maka dia tidak akan mencium bau syurga"
 
Isu orang Cina menunggang  orang Melayu telah berlaku di Pulau Pinang.  Apabila UMNO menang majoriti kerusi dalam salah satu Pilihanraya,  Ketua Menteri adalah orang Cina dari Parti Gerakan.  Ini betul tunggang.
Ini tidak berlaku di Perak dalam Pilihanraya ke-12 (2008).  DAP menang 18 kerusi, Keadilan 7 kerusi, PAS 6 kerusi.  Sepatutnya DAP Menteri Besar tetapi yang menjadi Menteri Besar ialah dari PAS. Jadi tidak timbul isu siapa tunggang siapa.  Permuafakatan PR hebat.  Ketua Pembangkang dalam sidang DUN Perak sekiranya jadi juga sepatutnya DAP.  Tetapi PR Perak bersetuju untuk melantik YB DS Nizar sebagai Ketua Pembangkang dalam sidang DUN.  

Wahai seluruh pengundi Melayu termasuk UMNO, bukalah mata anda seluasnya. Jangan terpengaruh dengan hujah cetek  UMNO yang sepatutnya anda tolak.  Berubahlah undi anda kepada PR dalam pilihanraya ke -13.  Undi anda adalah untuk keadilan kepada semua kaum.  Inilah keadilan Islam.  Inilah cara Islam melayan semua manusia dengan keadilan yang telus.  Undi anda dalam PRU-13 adalah untuk menegakkan Islam.

0 komen:

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP