#1

KEBENARAN AKHIRNYA TERTEGAK, KEBATILAN UMNO TERSERLAH

>> Selasa, Januari 04, 2011



Semalam PAS Tambun menyambut wira-wira pejuangnya apabila mereka dibebaskan oleh Mahkamah Majestrit Jawi, Pulau Pinag atas tuduhan menyekat penjawat awam melakukan tugas.  Antara tokoh ialah Md Lazim dan Zairul Azrul b Zainal Abidin (Ketuaa Pemuda PAS Tambun).  Tuduhan ini juga melibatkan tokoh utama PAS Mat Sabu.  Kesemua mereka di bebaskan.  Inilah KEBENARAN.

Tangkapan dibuat 3 tahun lalu ketika Mat Sabu mengahwinkan anaknya di Ulu Kinta.  Selesai sahaja majlis maka datang waran tangkap untuk menangkap Mat Sabu (2007).  Sahabat yang ada pada ketika itu menghalang tangkapan tersebut.  Perbicaraan berjalan 3 tahun lamanya.  Kini mereka dibebaskan dari tuduhan tersebut.

Antara hujah yang wujud KERAGUAN

1.  Dokumen waran tangkap yang tidak jelas.  Dalam waran tangkap polis ada dua pilihan iaitu membuat tangkapan atau saman.  Polis tidak menentukan sama ada mahu tangkap atau saman dalam waran itu.  Bila tiada penentuan maka ada KERAGUAN.

2.  Polis apabila menjalankan tugas mereka mengikut arahan bukan undang-undang.  Inilah yang berlaku dalam kes AlTantuya.  Polis iut arahan bos dan bukan ikur undang-undang.  Undang-undang menetapkan mestilah ditentukan sama ada mahu saman atau tangkapan.  Namun atas arahan maka polis membuat tangkapan.

Maka perbuatan polis ini yang tidak cermat ini beri 3 implikasi

1.   menyusahkan tertuduh Mat sabu dan 9 yang lain.  Imej merka tercalar
2.   terpaksa berulang alik ke Mahkamah Mejistrit Jejawi selama 3 tahun dengan kos yang banyak.  Katalah sekali pergibalik Ipoh-jejawi (RM150 x 10 = RM1,500)
3.  tertuduh diikat jamin RM3,500 seorang. Satu angka yang besar

INILAH KERJA UMNO YANG MAHU MMENYUSAHKAN PERJUANGAN.  JAUHI UMNO.  MEREKA MENGGUNAKAN INSTRUMEN KERAJAAN UNTUK MENGHALANG PERJUANGAN.  HANCURLAH UMNO.

0 komen:

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP