#1

teka teki MH370

>> Rabu, Mac 26, 2014

Najib Berbohong Pasal MH370 Mengakhiri Penerbangannya di Lautan Hindi??


Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) hari ini memaklumkan bahawa tiada serpihan milik pesawat berkenaan ditemui setakat ini. Sepatutnya tidak ada bukti bahawa MH370 mengakhiri penerbangannya ke Lautan Hindi sebagaimana yang disebut oleh DS Najib dalam sidang media bagi mengakhir pencarian MH370.

Malaysia mengambil kesimpulan daripada laporan satelit British Inmarsat menggunakan satu fenomena gelombang ditemui pada abad ke-19 untuk menganalisis tujuh ping yang berjaya dikesan satelitnya daripada pesawat Malaysia Airlines untuk menentukan destinasi akhir.


 Isyarat Ping, secara automatiknya dihantar setiap jam daripada pesawat selepas seluruh sistem komunikasi berhenti, menunjukkan ia terus terbang selama beberapa jam selepas ia hilang dari laluan penerbangan Kuala Lumpur ke Beijing.

Dari masa isyarat untuk sampai ke satelit dan sudut dongakan, Inmarsat dapat menyediakan dua lengkok, satu di utara dan satu di selatan mengenai kemungkinan arah pesawat itu terbang.

Saintis Inmarsat kemudian menyiasat isyarat ping menggunakan teknik berdasarkan kesan Doppler, yang menerangkan bagaimana gelombang perubahan kekerapan relatif kepada pergerakan pemerhati dalam kes satelit ini, kata jurucakap.

Cawangan Siasatan Kemalangan Udara Britain turut terlibat dalam analisis ini bersetuju.


Penemuan terakhir itu mendorong Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk membuat kesimpulan pada Isnin malam bahawa pesawat berusia 11 tahun itu terhempas beribu batu daripada Malaysia di selatan Lautan Hindi dan menyebabkan semua 239 penumpang dan anak kapal terbunuh.

Tetapi itu bukan hujah yang kuat kerana banyak persoalan-persoalan dan teka teki tidak boleh dijawab secara tepat dan saitifik. Kenapa DS Najib membuat rumusan itu kita tak tak tahu, mungkin hendak mengakhir drama pencarian ini.

Kerana itu pihak China minta Malaysia memberika laporan yang terperinci dan hari ini pihak China ingin data satelit British berkenaan.

Seperti yang saya kata banyak teka-teki dalam hal ini.

1. Sukar untuk difahami mengapa MH370 melencong ketika hubungan dari menara kawalan Kuala Lumpur sepatutnya diserahkan kepada menara di Vietnam dimana lecongan ini betul-betul garis persempadan yang boleh dilakuakan hanya orang yang benar-benar profesional dalam pernebangan?

2. Sukar untuk difahami juga mengapa MH370 diterbangkan di bawah radar. Penerbangan di bawah radar adalah untuk mengelak dikesan? Mengapa harus mengelak? Malah seorang prof. daripada China menyebut MH370 bergerak pada titik buta radar. Ini bermaksud MH370 bergerak dengan kendalian yang cukup arif tentang kelemahan radar.

3. Mengapa Tidak ada panggilan kecemasan dibuat jika MH370 mengalami kerosakkan?

4. Mengapa pula semua alat komunikasi dimatikan secara berperingkat-peringkat. Maksud sengaja dimatikan dan cuba mengelak radar seperti saya sebut pada persoalan 2 di atas.

5. 4 perkara yang saya sebut diatas adalah fenomena rampasan, tetapi kenapa pula tidak ada tuntutan??

6. Akhbar Britian Daily Telegraph mengatakan Pesawat Malaysia Airlines MH370 mungkin terhempas di selatan Lautan Hindi dalam misi membunuh diri. Kalaulah nak bunuh diri, kenapa perlu lari daripada radar dan bergerak sehingga 7 jam ke lautan Hindi... tak logik kan?? Kenapa pula tak pilih Lautan Pasifik tak perlu melalu Malaysia atau Indonasia dan mengelak radar?

7. Chris Goodfellow yang ada pengalaman 20 tahun sebagai juruterbang memberi pendapat iaitu mungkin berlaku kebakaran di kokpit. Betul ke berlaku kebakaran selama 7 jam? Iaitu antara pukul 1 hingga 8.10 pagi iaitu ping terakhir dikesan?

Lagi pun satelit dan radar milik Amerika Syarikat tidak mengesan sebarang letupan pada 8 Mac. Makna tidak ada letupan... 7 jam terbakar tak meletup dan terhempas dengan kadar yang "slow" seperti kata kapten Nik Huzlan? Pasal itu tak banyak serpihan.

Boleh percaya ke, lautan Hindi yang bergelora macam itu tak ada serpihan?

Banyak sangat penyataan-penyataan yang tidak boleh dijawab secara logik dan saitifik. Penemuan kotak hitam pun tidak mungkin memberikan jawapan yang benar untuk menjawab semua teka-teki mengapa dan bagaimana kapal itu dilencongkan ribuan batu jauh dari laluan sebenar.

Apakah kata-kata DS Najib sekadar untuk menamatkan drama MH370 walaupun tidak ada bukti kukuh MH370 mengakhiri penerbangannya di Lautan Hindi....!

0 komen:

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP