#1

memahami istihalah

>> Khamis, Jun 12, 2014


Istihalah Dan gelatin

istihalah sudah diperbincangkan oleh kebanyakan ulamak baik dahulu ataupun zaman sekarang.
Perbincangan hari ini tertumpu kepada gelatine yang diperbuat dari lemak babi.
ada fuqaha yg memutuskan halal gelatin yg diperbuat dari lemak babi kerana ia telah mengalami perubahan yg dinamakan sbg istihalah.
Dr Muhammad Harawi menguatkan hal ini: “bahawa bahan ini telah berubah secara kimiawi. misalnya, bermcm2 jenis sabun, ubat gigi dan sbgnya yg asalnya dari khinzir dan telah lenyap darinya sifat kebabian.” (fatwa muasirah li yusuf al-qaradhawi, jilid 3, dar al-qalam 2001)
Syeikh Muhammad Ali Al-hanooti, Dr Taha Jabir alwani, bbrp orang ulamak berpendapat harus. mereka berpendapat demikian kerana fiqh silam telah membahaskan bahawa khamar yg bertukar menjadi tukar menjadi halal utk dimakan.
walaubagaimana pun, Lajnah Fatwa daimah arab saudi, pimpinan syeikh salih munajjid , mengharamkan selama mana ia berasal dari babi (والراجح تحريمه ولو تحوّل ما دام أصله من الخنزير المحرّم) walaupun ia telah berubah sifat menjadi garam.
tarjih antara kedua pendapat ini, kebanyakan mereka yg berpendapat bolehnya berbuat demikian, dan mengeluarkan fatwa sedemikian ketika ditanyakan oleh umat islam yg berada di luar negara spt di US, Europe, japan dsb yg mana umat islam adalah penduduk minority. kebanyakan makanan yg diproduce mengandungi gelatine dan agak sukar. sesuai dgn kondisi semasa, ia memperbolehkan melainkan apabila umat islam mempunyai kekuatan utk mengelakkan darinya. bagi umat islam di negara umat islam yg kaya dgn sumber2 makanan, tidak memerlukan fatwa sedemikian. kerana dharurat diukur dgn tingkatannya

0 komen:

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP