UNDI PR DAPAT HAPUS TOL - KEBAJIKAN UNTUK RAKYAT
>> Sabtu, April 13, 2013
Senarai TOL yang sudah habih HUTANG serta balik MODAL dan boleh dihapuskan TOL bila PR memerintah..!!
Yang mana konsesi tol dah balik modal.. nyah kaw dari sini..
Jambatan Pulau Pinang..
Penang Bridge Sdn Bhd
Mula Dibuka : 1985
Kos Pembinaan : RM 944 juta
Kos penyelenggaraan :RM968 juta
Keuntungan 1993-2006,: RM1.859 bilion setakat ini………….
Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Utara Selatan :
Mula Dibuka : 8 September 1994
Kos Pembinaan : RM 6 billion
Pendapatan : RM24.3 billion
Keuntungan : RM 18.3 billion setakat ini………….
ROI : 305%
Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Metramac
Kos Pembinaan : Hanya RM45 juta
Keuntungan : RM440 juta
ROI : 978%
Pembinaan Lebuhraya Kuala Lumpur – Karak
Kos Pembinaan : Sekitar RM451 juta
Keuntungan : RM1.4 billion
Tempoh konsesi : selama 38 tahun.
Pembinaan Lebuhraya Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP)
Kos Pembinaan : RM1,08 bilion
Keuntungan : RM1.61 bilion.
Tempoh konseasi : selama 34 tahun
Sepatutnya mana-mana konsesi tol yang sudah melepasi “break-even cost”
dan telah memperolehi keuntungan besar, kerajaan sepatutnya perlu
mengambil alih konsesi tersebut. Takkanlah sampai 20-30 tahun pengguna
tol harus terus menyara “syarikat konsesi tol ini”?
tulah.. undi lagi BN... bayar macam2..padan mooka hangpa.. !
Senarai TOL yang sudah habih HUTANG serta balik MODAL dan boleh dihapuskan TOL bila PR memerintah..!!
Yang mana konsesi tol dah balik modal.. nyah kaw dari sini..
Jambatan Pulau Pinang..
Penang Bridge Sdn Bhd
Mula Dibuka : 1985
Kos Pembinaan : RM 944 juta
Kos penyelenggaraan :RM968 juta
Keuntungan 1993-2006,: RM1.859 bilion setakat ini………….
Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Utara Selatan :
Mula Dibuka : 8 September 1994
Kos Pembinaan : RM 6 billion
Pendapatan : RM24.3 billion
Keuntungan : RM 18.3 billion setakat ini………….
ROI : 305%
Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Metramac
Kos Pembinaan : Hanya RM45 juta
Keuntungan : RM440 juta
ROI : 978%
Pembinaan Lebuhraya Kuala Lumpur – Karak
Kos Pembinaan : Sekitar RM451 juta
Keuntungan : RM1.4 billion
Tempoh konsesi : selama 38 tahun.
Pembinaan Lebuhraya Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP)
Kos Pembinaan : RM1,08 bilion
Keuntungan : RM1.61 bilion.
Tempoh konseasi : selama 34 tahun
Sepatutnya mana-mana konsesi tol yang sudah melepasi “break-even cost” dan telah memperolehi keuntungan besar, kerajaan sepatutnya perlu mengambil alih konsesi tersebut. Takkanlah sampai 20-30 tahun pengguna tol harus terus menyara “syarikat konsesi tol ini”?
tulah.. undi lagi BN... bayar macam2..padan mooka hangpa.. !
Yang mana konsesi tol dah balik modal.. nyah kaw dari sini..
Jambatan Pulau Pinang..
Penang Bridge Sdn Bhd
Mula Dibuka : 1985
Kos Pembinaan : RM 944 juta
Kos penyelenggaraan :RM968 juta
Keuntungan 1993-2006,: RM1.859 bilion setakat ini………….
Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Utara Selatan :
Mula Dibuka : 8 September 1994
Kos Pembinaan : RM 6 billion
Pendapatan : RM24.3 billion
Keuntungan : RM 18.3 billion setakat ini………….
ROI : 305%
Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Metramac
Kos Pembinaan : Hanya RM45 juta
Keuntungan : RM440 juta
ROI : 978%
Pembinaan Lebuhraya Kuala Lumpur – Karak
Kos Pembinaan : Sekitar RM451 juta
Keuntungan : RM1.4 billion
Tempoh konsesi : selama 38 tahun.
Pembinaan Lebuhraya Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP)
Kos Pembinaan : RM1,08 bilion
Keuntungan : RM1.61 bilion.
Tempoh konseasi : selama 34 tahun
Sepatutnya mana-mana konsesi tol yang sudah melepasi “break-even cost” dan telah memperolehi keuntungan besar, kerajaan sepatutnya perlu mengambil alih konsesi tersebut. Takkanlah sampai 20-30 tahun pengguna tol harus terus menyara “syarikat konsesi tol ini”?
tulah.. undi lagi BN... bayar macam2..padan mooka hangpa.. !
0 komen:
Catat Ulasan