#1

Menjawab Tomahan Ustaz Kazim Alias Terhadap Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik...

>> Isnin, Ogos 29, 2011

2 komen:

MC_Shaharul 30 Ogos 2011 pada 12:22 PG  

assalamualaikum ust..slmt menyambut hari raya idul fitri..ust blh x postkn tentang dalil2 hadis nabi yg menyebut tentang politik Islam dan mentadbir dgn cara Islam..supaya sy dpt menjawab kpd kwn2 yg slalu bangkitkan isu nie...kmudian ust tlg jwb penjelasan mufti perak yg memperlekeh2kn seruan takbir yg slalu dilaungkn2 oleh jamaah Islam..sy hrp komen sy dpt feedback dari ust..trima kasih ust.

Hamster 24 Januari 2012 pada 2:43 PTG  

Assalammualaikum,
Dengan nama Allah SWT, adakah dalam Islam kita boleh menghukum seseorang dengan orang lain seperti perbezaan "langit dan bumi" hanya disebabkan perbandingan jawatan besar dalam parti politik? Jika kita berkata dalam hidup berpandukan Al-Quran dan Hadith, setiap muslim tahu bahawa yang boleh menghukum amalan dan ibadah serta perbuatan seseorang hambaNya cuma Allah SWT tetapi bukan kita hamba ciptaanNya. Saya tidak menyebelahi sesiapa tetapi sebagai umat Islam yang wajib bersatu padu, kita patut bersemuka dan bermaaf maafan tetapi bukan mencerca sesama Islam, ini akan membuatkan umat Islam berpecah belah hanya disebabkan politik. Sedangkan kita sedari manusia akhir zaman sudah menampakkan bahawa mereka konon2nya memperjihatkan agama Islam tetapi disebalik tabirnya, memporak perandakan umat Islam, memecahkan mereka terutama sekali bila kita memberi nama kepada ustaz yang diulas dengan nama 'Si polan dan si polan'. Sedangkan ini tiada disebut dalam Al-Quran dan Hadith bahawa kita boleh meletakkan nama untuk memburukkan seseorang. Saya percaya Allah Maha Mengetahui niat hamba2Nya sama ada menarik umatNya bersatu padu, sayang menyayangi, hormat menghormati atau pun hanya untuk kepentingan politik semata mata untuk mencari pengundi. Saya pun banyak mendengar ceramah dari pelbagai ustaz di Malaysia, dan saya tidak hairan jika ramai di antara ustaz2 di Malaysia ini yang menolak untuk berpolitik disebabkan takut niat baik untuk membentuk perpaduan umat menjadi sebaliknya. Wallahualam. Wassalam.

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP