#1

Perbicaraan Mursi

>> Rabu, Februari 26, 2014

Pesan Mursi kepada Al Sisi
  • Pesan Mursi kepada Al Sisi Kawalan keselamatan di luar mahkamah. Gambar kecil: Mursi ketika dibicarakan.
1 / 1
KAHERAH - MESIR. Perbicaraan Presiden yang digulingkan Mohammed Mursi, berlangsung dengan penuh kawalan keselamatan dalam dan luar mahkamah di ibu negara Mesir, kelmarin.

Ketika perbicaraan, Mursi buat pertama kalinya dibenarkan membuat kenyataan peribadi dari kandang tertuduh di depan Ketua Hakim Mahkamah Jenayah, Syaaban Al-Shami.

Beliau menggesa, Ketua Tentera Jeneral Abdul Fattah Al-Sisi yang mengetuai rampasan kuasa pada Julai tahun lalu perlu dibawa ke muka pengadilan.

“Al-Sisi perlu diarah memberi keterangan terhadap semua kesalahannya sebelum menerima hukuman ALLAH SWT. Dia pernah mengawal tentera tanpa kebenaran komander tertinggi angkatan tentera. Perkara ini dianggap jenayah paling hina dilakukan terhadap rakyat Mesir,” katanya.

Sebelum mengakhiri ucapannya, beliau menyatakan sokongan padu terhadap penyokongnya.

“Kirimkan salam saya kepada seluruh rakyat. Saya ingin nyatakan, teruskan berdemonstrasi aman. Saya tetap bersama anda! Kita tetap berkuasa walaupun terdapat konspirasi bersekutu dengan Zionis,” katanya.

Sementara itu, dalam perbicaraan kedua, pendakwa raya menuduh Mursi memberikan maklumat pertahanan rahsia negara kepada Pengawal Revolusi Iran (IRGC), Lubnan dan Palestin.

Jika bersabit kesalahan, beliau boleh dijatuhi hukuman mati.

Perbicaraan seterusnya bakal berlangsung bulan depan, laporan dipetik dari Al Arabiya

0 komen:

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP