#1

Prfesor Ilmu hadis Azhar berdoa

>> Isnin, Ogos 19, 2013

Dr Abdul Rahman Al-Barr menerusi laman facebooknya :

Bismillahirrahmanirrahim

Kepada semua ahli keluarga para tentera dan polis,

Daripada Prof Dr Abdul Rahman Al- Barr, Professor Ilmu Hadith di Universiti Al-Azhar dan ahli Maktab Al Irshad, jemaah Ikhwanul Muslimin

Wahai rakyat Mesir, wahai para ibu bapa dan anak-anak polis dan tentera yang terlibat dalam pembunuhan dan menyebabkan kecederaan ribuan rakyat Mesir yang (berhimpun) secara aman di Medan Raba'ah dan Nahdhah, di hadapan bangunan pengawal republik, di hadapan tugu peringatan, di Ramsis, di Masjid Al-Fath dan seluruh wilayah di Mesir :

Adakah kamu melihat apa yang telah dilakukan oleh ahli keluarga kamu (yang terdiri daripada polis dan tentera) terhadap saudara-saudara kamu sesama rakyat Mesir?

Adakah kamu melihat bagaimana mereka melepaskan tembakan kepada kanak-kanak, para wanita, orang-orang tua dan pemuda-pemuda?

Adakah kamu mengetahui berapa ramaikah wanita yang telah menjadi janda apabila ahli keluarga dan suami-suami mereka dibunuh?

Adakah kamu menghitung berapa ramaikah para ibu yang telah kehilangan anak mereka di tangan ahli keluarga kamu?

Adakah kamu menghitung berapa ramaikah anak yatim yang telah kehilangan ayah-ayah mereka di tangan ahli keluarga kamu?

Adakah kamu melihat bagaimana ahli keluarga kamu (yang terdiri daripada tentera dan polis) telah masuk ke dalam kereta perisai dan jentolak kemudian menggilis para wanita dan kanak-kanak yang masih hidup?

Dan bagaimana mereka membakar khemah-khemah sehingga rentung mayat-mayat yang dibakar sedangkan mereka (yang berada di dalam khemah) masih hidup?

Dan bagaimana mereka telah membakar hospital lapangan yang terdapat di dalamnya para syuhada’ dan orang-orang yang cedera, tanpa belas kasihan?

Dan bagaimana mereka menembak orang-orang yang terluka dan cedera serta orang-orang yang cuba untuk menolong mereka (yang cedera) di pusat perubatan tanpa rasa simpati?

Dan bagaimana mereka telah membakar masjid yang di dalamnya terdapat orang yang terluka dan tercedera serta jenazah para syuhada’?

Dan bagaimana mereka membiarkan jenazah para syuhada’ untuk satu jangka masa yang lama di jalan-jalan, di hadapan dan dalam bangunan dengan kekejaman yang melampau?

Adakah telah sampai kepada kamu (berita) bahawa seorang polis telah melepaskan tembakan kepada seorang wanita yang berada di samping suaminya yang cedera untuk merawatnya, dan polis itu mahu membunuhnya di depan mata suaminya?

Adakah telah sampai kepada kamu (berita) bahawa seorang polis telah melihat seorang pemuda membawa mangsa yang cedera dan kemudiannya dia (polis) telah menembak orang yang cedera itu?

Adakah kamu mengetahui bahawa polis dan tentera telah memukul para wanita dan kanak-kanak di dalam masjid dan memaki mereka dengan kata-kata kesat?

Adakah kamu mengetahui bahawa (kisah) ini dan berpuluh-puluh serta beratus-ratus kisah yang memalukan dan mengaibkan, membuktikan bahawa telah hilang segenap makna kemanusiaan daripada hati pelaku-pelakunya?

Adakah kamu redha dengan semua ini?

Dan bagaimana kamu boleh hidup bersama semua binatang buas ini?

Dan adakah kamu beriman dengan balasan Allah kepada mereka di atas jenayah mereka dan sikap berdiam diri kamu daripada menasihati, melarang, dan mengingatkan mereka?

Dan jagalah diri kamu daripada (berlakunya) dosa (yang membawa bala bencana) yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu secara umum). Dan ketahuilah bahawa Allah Maha berat azab seksaNya. [Al Anfal : 25]

Sumber : Akaun Facebook Abdulrahman Albarr

0 komen:

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP