#1

TG Hj Hadi: Wahabi adalah ASWJ.. Asya'irah pun ASWJ.. Maturidiah juga AS...

>> Selasa, Mac 27, 2012

1 komen:

CZa 30 Mac 2012 pada 5:10 PTG  

Assalamualaikum semua, ramai yang tersedak apabila kita merasakan agak keliru apabila Dato' Seri Abdul Hadi Awang mengeluarkan kenyataan Wahabi merupakan ahli sunnah wal jamaah dan Pejabat Mufti kelantan juga telah mengeluarkan kenyataan yang sama. Kita orang-orang yang tidak bergelar Ulama' ni berhasrat sangat-sangat daripada Dato' Seri sendiri dan pngikut2, rakyat kelantan yang bersetuju mengenainya mengeluarkan suatu jawapan dan sumber rujukan kitab ulama'2 muktabar mengenainya. Jawapan tidak perlulah di dalam bentuk tohmahan, cuma senaraikan nama kitab apa, karangan siapa dan muka surat berapa yang mengatakan wahabi itu adalah ahli sunnah wal jamaah.

KARANGAN MUFTI AGUNG BERMAZHAB AS-SYAFIE AHMAD BIN ZAINI DAHLAN.Mufti Mazhab Syafi’e Ahmad bin Zaini Dahlan 1304H yang merupakan tokoh ulama Mekah pada zaman Sultan Abdul Hamid menyatakan dalam kitabnya “ Ad-Durarus Saniyyah Fir Roddi ‘Alal Wahhabiyah m/s 42: “ Wahhabiyah merupakan golongan pertama yang mengkafirkan umat islam 600 tahun sebelum mereka dan Muhammad bin Abdul Wahhab berkata: Aku membawa kepada kamu semua agama yang baru dan manusia selain pengikutku adalah kafir musyrik ”.Sejarah membuktikan Wahhabi telah membunuh keturunan Rasulullah serta menyembelih kanak-kanak kecil di pangkuan ibunya ketika mana mereka mula-mula memasuki Kota Taif. (Sila rujuk Kitab Umaro’ Al-bilaadul Haram m/s 297 – 298 cetakan Ad-Dar Al-Muttahidah Lin-Nasyr).

Catat Ulasan

Pandangan anda mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah dan berilmu.

Arkib Blog

Biodata

Foto saya
Pembimbing Madrasah Kuliah Dhuha Malaysia yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Pendokong SAR Perak(PPSR) dan Teras Pengupayaan Melayu Cawangan Perak. Berkelulusan Sarjanamuda Sains dan Pendidikan (Pengajian Islam) UTM

Teman Seperjuangan

Teman Seperjuangan

  © Blog Ustaz Wan Ahmad Tarmizi telah direalisasikan pada 19 Feb 2010 © All Rights Reserved 2010

Back to TOP